Geplaatst op: 23-05-2017

We schreven al eerder over het bepalen van de juiste framemaat voor je fiets. Er zijn echter nog meer factoren die bepalen of je lekker op de fiets zit of niet en elk type frame heeft haar eigen karakteristieken. Wat zijn de maten die het verschil maken tussen frame A en frame B en wat willen de verschillen zeggen? Hieronder leggen we het uit.

Belangrijke maten

Er zijn een aantal factoren die de geometrie van de fiets beïnvloeden. De belangrijkste en bekendste is de lengte van de zadelbuis (ST). Dit is de afstand van het hart van de trapas tot aan het hart van de bovenbuis, gemeten langs de zadelbuis. Deze afstand is doorgaans ook de maat waarin de framemaat wordt aangeduid. De andere belangrijke maten zijn de lengtes van de bovenbuis(TT) en balhoofdbuis (HT) en de zogenaamde reach (R) en stack (S).

 

 

 

 

 

 

Zadelbuis (ST)

De lengte van de zadelbuis is de traditionele manier van het bepalen van de maat. Dit zegt echter verder nog niks over de rest van de geometrie en dus de houding van de rijder op de fiets. Twee personen die even groot zijn kunnen toch een andere framemaat nodig hebben. Een persoon met kortere benen voor zijn lengte heeft een compacter frame nodig dan iemand van de zelfde lengte maar met langere benen. 

 

Bovenbuis (TT)

De lengte van de bovenbuis meet je op een horizontale lijn van het hart van het balhoofd tot het midden van de zadelpen. Veel frames hebben tegenwoordig een aflopende bovenbuis (een zogenaamd ‘sloping’ frame), daarom meet je de horizontale afstand in plaats van de lengte over de buis gemeten.

 

Balhoofdbuis (HT)

De balhoofdbuis bepaald voor een groot deel je positie op de fiets. Een langere balhoofdbuis betekent een hogere en comfortabelere zit, een kortere balhoofdbuis geeft een diepe en sportieve zit.

 

Reach (R)

Reach en stack zijn de wat minder bekende begrippen, maar daarom niet minder belangrijk. De reach is de horizontale afstand gemeten vanaf de lijn loodrecht op het hart van de trapas, horizontaal naar het hart van het balhoofd. Een langere reach geeft een diepere zit. Aerodynamische modellen zoals de Merida Reacto hebben daarom een langere reach dan de meer op comfort gerichte Scultura.

Stack (S)

Stack is de verticale afstand van het hart van de trapas tot bovenop het balhoofd. Een lagere stack wil zeggen dat je een diepere houding hebt dan bij een hogere stack. Uiteraard is de exacte hoogte van het stuur nog aan te passen door meer of minder spacers onder de stuurpen te plaatsen maar om het goede uitgangspunt te bepalen is de stack een belangrijke factor.

Standover-hoogte (SH)

De standover hoogte is de afstand vanaf de grond naar de bovenbuis. Bij sloping frames meet je dit in het midden van de bovenbuis. Deze maat is niet zozeer belangrijk voor de houding op de fiets, maar een frame met een te hoge standover hoogte is vooral onhandig en gevaarlijk.

samenvattend

We weten nu wat de belangrijke maten zijn om op te letten bij het uitzoeken van een nieuwe fiets. Maar wat wil het nu precies zeggen?

De lengte van de zadelbuis is leidend voor de maat van de fiets. De houding op de fiets wordt echter door de overige maten bepaald. Vooral de reach en stack zijn een goede indicator voor de zithouding. Een lagere stack geeft een diepere houding dan een hogere stack. Een langere reach geeft doorgaans ook een diepere zit doordat het stuur verder van het zadel staat. De uitzondering hierop is een fiets waarin de zadelbuis onder een schuinere hoek staat. In dat geval kan een kortere reach toch een diepere zit geven.

 

Zoals gezegd moet het frame passen bij je lichaamsverhoudingen. Iemand met lange benen voor zijn lengte heeft een andere frame maat nodig dan iemand met een lange romp. Daarnaast speelt lenigheid ook een rol. Als je flexibeler bent kan je makkelijker een diepe zithouding aannemen dan wanneer je wat minder lenig bent.
Elk persoon is anders en heeft daarom ook een andere afstelling van de houding op zijn fiets nodig. Het juiste frame is hier een basis voor. De puntjes worden op de i gezet door te variëren met de positie van het zadel, de lengte van de stuurpen en cranklengte. Om dit helemaal te optimaliseren is het raadzaam een bikefitting te laten doen bij een van onze dealers of een andere specialist. Er zijn bijvoorbeeld ook fysiotherapeuten die deze service aanbieden.

 


Merida Benelux M.O.R.E. BIKE

Merida Benelux BV

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Postbus 799
7301 BA Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 2200
info@merida.nl
www.merida.nl

Merida Experience Center

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 1001
info@merida.nl
www.merida.nl

Birzman Bicycle Tools

+31(0)55 506 6699
info@birzman.nl
www.birzman.nl

Volg Merida

Inschrijven Nieuwsbrief

MERIDA MORE BIKE

Aan verandering onderhevig; vanwege continue ontwikkeling behoudt Merida zich het recht voor om een of alle specificatie(s) en/of prijzen te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.

Merida Benelux accepteert de volgende betaalwijzen
Informatie over cookies

Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.

Vergelijk fietsen (0 van 6)